DRG V6004

Motorkleinlocomotive Bauart 1930 für die Deutsche Reichsbahn

 Schaal 1:32

 

Beschrijving van de bouw van een DRG V6004 kleine rangeerlocomotief fabricaat Berliner Maschinenbau Aktiengesellschaft  vormals L.Schwartzkopff

Foto van het prototype.

Deze locomotief is gebouwd in 1930 waarbij de in 1927 voor de Nederlandse Spoorwegen kleine lokomotor als basis diende. 

 

 

 

 

 

 

3D Ontwerp.

Om te bepalen of deze locomotief te bouwen was met de eisen die gesteld werden is er door mij een 3D model gemaakt waarin de toegepaste onderdelen hun plaats hebben gevonden en de start gemaakt kon worden met de bouw.

De eisen zijn:

Messing uitvoering,Verende finescale wielen, ketting aandrijving zoals het prototype, DCC bestuurbaar incl. geluid, rangeerkoppelingen dmv functie toetsen bedienbaar, assen met kogellagers, stroomafname via de lagers.

 

 

Bouwmethode en constructie.

De bedoeling was om de messing etsplaat van de NS Oersik te gebruiken maar bij bestudering van het DRG V6004 prototype bleek dat de verschillen heel groot zijn en er maar een paar onderdelen van de etsplaat gebruikt kunnen worden. Niet erg want het kopen van de etsplaat motiveerde om zelf een 1:32 locomotief te gaan bouwen.

Bufferbalk.

Bufferbalk opnieuw gemaakt naar voorbeeld.

 

 

 

 

 

 

Frame.

Het frame moest ook worden aan gepast. De afdekplaten zijn opnieuw gemaakt om dat de bediening van de rangeerkoppeling op de buitenkant gemonteerd is en niet in de afdekplaten. Ook het frame aan de voorzijde moeten verlengen en ook de voerplanken zijn verlengd,. Deze worden later voorzien van een houten bekleding. Ook zijn in het frame de klinknagels geperst naar voorbeeld foto.

 

Subframe.

Om een goede aandrijving te kunnen maken is gekozen voor een subframe waarin de lagerblokken verend worden gemonteerd incl. de kogellagers. Met geschroefde afsluitplaatjes zijn de lagerblokken met de assen eenvoudig te monteren.

 

 

 

 

Motor ophanging.

De Escap motor wordt gemonteerd aan de voorkant want daar is precies genoeg ruimte om deze stevig motor kwijt te kunnen. Het montage frame voor de motor is gemonteerd in het subframe. Motor wordt aangestuurd door een ESU DCC decoder.

 

 

 

 

Voorhuif.

De huif aan de voorkant is opnieuw gemaakt. De huif is hoger de opening waar de radiator achterzit is groter en loopt door tot achter de bufferbalk. De deuren in de zijkanten zijn uitgevoerd met scharnieren. Aan de voorzijde van de bovenkant is een afronding en alle klinknagels zijn ook weer conform de foto. Ook zijn de aspotten en veren te zien dit zijn 3D geproduceerde messing onderdelen gekocht bij Shapeways.

 

Radiator afdekking.

Het gat waar de radiator achter zit is afgesloten met een gaaswerk voorzien van een diagonaal raster. Het was even zoeken maar een zeef in de keukenla was de oplossing precies de uitvoering die paste bij de locomotief.

 

 

 

 

Deuren in de zijkanten.

In de zijkanten van de voorhuif zijn kleine deurtjes aanwezig om bij de motor te kunnen voor onderhoud. Deze deurtjes gemaakt uit nikkelzilver plaat plus wat scharniertjes. De deurtjes op het model kunnen niet open want er achter zit de elektromotor en niet een model van de benzinemotor waarmee het prototype was voorzien.

 

 

Opbouw van de cabine.

Voor de opbouw van de cabine zijn een aantal delen van de NS oersik etsplaat gebruikt. Ook hier toch een aanpassing want de hoogte van de V6004 is meer dan de NS uitvoering dit komt omdat er op het frame een verhoging is aangebracht.

 

 

 

 

Aandrijving.

De locomotief wordt voorzien van een compleet werkende ketting aandrijving op beide assen. Een tussen schakel vormt de tandwiel kast van Demko. De motor drijft ook via een ketting de tandwielkast aan een oplossing die past in de beschikbare ruimte. De kettingwielen en kettingen zijn van Delrin een slijtvaste kunststof soort. Er zijn 3 overzetverhoudigen 1 tussen de moter as en de tandwielkast, 2 in de tandwielkast en 3 tussen de tandwielkast en assen. Hier meer is een behoorlijke totale overzetverhouding bereikt. De motor is 24v maar draait zeer geruisloos op een lage spanning en behoud daarbij het koppel.

Demko tandwiel kast.

Om de beide assen te kunnen aandrijven is gekozen om een Demko tandwielkast toe te passen. De assen in de tandwielkast zijn gelagerd en de "Helical Gear"  overbrenging zorgt voor een omzetting met zeer weinig wrijving. Voor de foto is het afdekdeksel verwijderd. Het huis is een gegoten deel van hoge kwaliteit.

 

 

Kettingwielen en kettingen.

Voor de aandrijving van de assen is gekozen voor een kettingaandrijving zoals dit is toegepast in het prototype. Het materiaal is Delrin een slijtvaste kunststof. De kettingen hebben een breedte van 4.05 mm de kettingwielen een breedte van 1.38 mm. Deze kleine afmetingen zijn noodzakelijk om de complete aandrijving in het subframe te kunnen bouwen.

 

 

Het gaat wat worden.

De complete bovenbouw en frame alvast een keer gestraald met aluminiumoxide 200um dan ziet er weer wat strakker uit.

 

 

 

 

 

Wordt vervolgd.

 

 
  • Schaal: 1:32
  • Standaard: finescale
  • Registratie nummer: DRG V6004
  • Periode DRG 1930 Epoche 2b
  • Spoorwijdte: 45mm
  • Materiaal locomotief: Messing, nikkelzilver. Basis etsplaat NS Oersik van Edwin Poppelaars.
  • Materiaal aandrijfketting en tandwielen: Kunststof Delrin. Leverancier D. Hettler.
  • Materiaal wielen: Staal eigen fabricaat.
  • Assen: Staal uitvoering geïsoleerd "split".
  • Kogellagers: RVS
  • Lagerblokken: Kunststof eigen fabrikaat.
  • Motor: Escap type
  • Tandwielkast: Demko Modellbahn type LS V4.0 Micro
  • Servo voor koppelingen: Miniatuur lineair
  • DCC Decoder: ESU type
  • Servo decoders: KM1type
  • Kleur bovenbouw: Zwart
  • Nummer en fabrieksplaten:
  • Gewicht model:
  • Bron foto protoype: Boek Schwartzkopff Lokomotiven 1867 -1945 Herausgeben von Hans-Dieter Haeuber und Dierk Lawrenz
  • Model wordt gebouwd door CdJ.
  • Project afgesloten op:
  • Informatie op zondag 21 oktober 2018 door CdJ bijgewerkt.