GWR 2448 Cowan Sheldon 15T Railway Steam Crane.

 

Historie van het prototype.

De standaard 15ton Cowan Steam crane is gebouwd in de jaren 1890, het type was een ontwikkeling van 2 kranen besteld door de Caledonion Railway in 1885 gevolgd door 1 voor de Highland Railway in het daarop volgende jaar. Uit deze typen ontstond een 'standaard' versie welke zich bewees en  heel populair werd bij de vele pre-group maatschappijen in die tijd. De uitdrukking 'standaard' moet voorzichtig worden gebruikt, in basis was er een verdeling in twee versies. Het vroege Mark I type kan herkend worden aan de gebogen kraanarm, hoger staande ketel en 2 "slewing race wheels". Met de Mark II een zwanenhals vorm kraanarm was ontwikkeld en de "Crab" draagconstructie ruste op 3 assen, de hoofd winch had een grotere overbrenging en de bijbehorende ketting ondersteuning was gewijzigd. De kraanarm lengte varieerde in beide gevallen, hier is gekozen voor de lange versie waardoor de mogelijkheid ontstaat om ook een korte versie te bouwen. Er is een groot aantal overeenkomsten  van de details op foto's kan dit goed teruggevonden worden. Een van de beste bronnen is de serie Trains in Trouble. (Deze bezit ik nog niet ).

De Great Western Railway had 3 van deze kranen in hun bestand. Zij waren allen gebouwd in 1901 en hadden de fabrieksnummers 2406, 2448 en 2449. Tijdens de BR periode droegen zijn de nummers 7, 8 en 6. De 2406 (BR 7) is in 1956 uitdienst genomen, de 2448  (BR 8) in 1962 en de 2449 (BR 6) in 1965. De GWR uitvoering hadden allen een verkorte kraanarm. De GWR kranen waren ook voorzien van een inrichting om zichzelf te kunnen voortbewegen op de rails.

Titel van het boek.

Er is een boekje verschenen over de geschiedenis van het bedrijf Cowan Sheldon. Het boekje draagt de titel: "Carlisle's Crane Makers The Cowans Sheldon Story". In dit boekje zijn verschillende producten beschreven die door dit bedrijf zijn gemaakt. Behalve diverse soorten kranen bouwden dit bedrijf ook diverse typen draaischijven en andere spoorweg producten.

 

 

 

 

Boek over Railway Brakedown Cranes.

Dit eerste verschenen deel over spoorweg kranen beschrijft de historie van de spoorweg kranen gebruikt in Engeland. Uitgebreide beschrijving van de historie en de ontwikkeling van de spoorweg kranen. Natuurlijk komen de Cowan Sheldon kranen ruim aan bod met tekeningen en foto's. Een must voor de spoorweg liefhebber.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekening bij het bouwpakket.

De hier afgebeelde tekening is bij het bouwpakket gevoegd en geeft aan waar de diverse onderdelen behoren te zitten. Ook een aantal montage tekeningen zijn toegevoegd. Maar voor de detaillering is deze tekening het uitgangspunt. Voor het model is nummer 2448 gekozen.

 

 

 

 

Frame.

Het frame is gemaakt van stevig messing plaat waarop de randen met de klinknagel koppen gesoldeerd moeten worden. Dit is een lastige klus om dat de dunne rand sneller uitzet dan de dikkere zijplaat.

 

 

 

 

Bovenplaat.

Boven op het frame komt een bovenplaat waarop de witmetalen tandkrans komt. In de tandkrans staat de spil waar het plateau met het kraanmechaniek op komt.

 

 

 

 

 

Bufferbalk.

De bufferbalken zijn van dubbele messing plaat waar de buffer hulzen in de gaten bevestigd worden. Alles is van behoorlijk dik messing dus werk voor de soldeer brander. De buffers zijn gemaakt van staal en van het type MR Kirtly Square Base. Slater's nr 7901.

 

 

 

Onderdelen voorste draaistel.

Alle onderdelen waarmee het voorste draaistel wordt samengesteld op een rijtje.

Het draaistel is gecompenseerd dit maakt het weer wat eenvoudiger. Totaal zijn er 31 onderdelen nodig om tot een compleet draaistel te komen. De ScaleSeven wielen passen er goed tussen.

 

 

Onderdelen achterste draaistel.

Het achterste draaistel is eigenlijk zo gemaakt om het model ook door krappe bogen te kunnen laten rijden. In werkelijkheid zijn het twee starre assen welke in het hoofdframe gelagerd zijn. Duidelijk zijn de geheel andere onderdelen in vergelijking met het voorste draaistel.

 

 

 

Voorste draaistel.

Bij dit draaistel zijn de lagers zoals in werkelijkheid aan de binnenkant van de wielen geplaatst. Het draaistel is gecompenseerd de frame platen zijn gelagerd in draaipunten. De draaipunten in het bouwpakket zijn gedraaid uit messing en van inwendig draad 10BA voorzien.

 

 

 

Het achterste draaistel.

Dit  draaistel van een andere constructie. Op dit draaistel worden ook de 4 remblokken en reminrichting gemonteerd. Het draaistel paste precies tussen de ScaleSeven wielen. Wel heb ik de lagerbussen andersom gemonteerd om ruimte te winnen. Dit was geen probleem. Dit draaistel kantelt om de middenbalk. ook hier zijn de kantel punten uitgerust met messing bussen en voorzien inwendig 10BA draad.

 

 

Vaste wielen stel.

Het achterste wielen stel heeft vaste lagers en smeerpotten. In werkelijkheid zijn deze wielen vast in het frame gelagerd maar in het model heeft men gekozen om de wielen toch als draaistel uit te voeren. Dit draaistel zit verstopt achter de vaste frameplaten. Achter op de uitstekende platen van de kraan komt de stoomketel te staan die de beide stoomcilinders gaat voeden.

 

 

De kraan arm.

De kraanarm bestaat uit verschillende onderdelen welke op elkaar moeten worden gesoldeerd. Voor de G.W.R uitvoering moest de kraan arm 9mm worden in gekort. Dit is bereikt door het onderste draaipunten te verplaatsen en het overtollige materiaal weg te halen. Dit ging precies. De overlays moesten ook worden in gekort maar dat gaf geen probleem. De wagen waar de arm op ligt is niet de wagen die bij deze kraan hoort. Dit is even een tijdelijke oplossing.

 

Overzicht van de kraan

Hier alvast een overzicht hoe het geheel er uit gaat zien. Er liggen nog een groot aantal onderdelen op de werkbank om te monteren.

 

 

 

 

 

Binnenwerk.

Zo langzamerhand vinden de onderdelen voor het bedienen van de kraan hun plaats tussen de frameplaten. Het is passen en meten en ik heb ook bijv. de as van de hoofdlier gewijzigd. Op de draaibank voorzichtig de witmetalen onderdelen in gespannen en gaten geboord om een stalen as te kunnen plaatsen. Deze wijziging maakt het eenvoudiger om de hoofdlier te monteren.

 

Kraan begin zijn vorm te krijgen.

De vorm van de kraan begint ook langzaam te komen. Op het achterste gedeelte van het kraan frame zijn nu de ketel, water en kolen voorraad bunkers gemonteerd. De ketel is samengesteld uit messing en witmetalen onderdelen. De pijp moet nog worden gemonteerd en is opklapbaar. Aan de zijkanten van het kraanframe komen nog de stoom cilinders met de drijfstangen. De kraan arm is even om hoog gezet door het in haken van de trekstangen waar de ketting wielen op zitten om de kraan in hoogte te kunnen verstellen. In de eind situatie zal de arm door over schijfwielen lopende kettingen in hoogte verstelbaar zijn. Voor de beide functies hijsen en verstellen van de armhoogte worden kettingen gebruikt.

 

Detail onderdelen.

Op deze kraan zijn veel details te zien maar deze details moeten dan wel worden aangebracht. Hier de onderdelen van de stoomcilinders en de pijp die op de ketel geplaatst kan worden. Deze pijp is neerklapbaar zodat deze tijdens het transport niet buiten het profiel van vrije ruimte  steekt. Ik heb de witmetalen pijp (links) vervangen door een zelfgemaakt messing exemplaar (rechts)want een pijp is hol van binnen en niet massief zoals de bijgevoegde pijp. Gelijktijdig heb ik een zitting gedraaid waar de pijp op past in opgeklapte situatie. Een klein draaiwerkje op de draaibank, gelijk even de bovenzijde van de ketel netjes afgevlakt zodat de pijp ook recht staat. De bovenkant van de ketel is van witmetaal dit betekent voorzichtig inspannen en met spiritus als smeermiddel afdraaien. De mechaniek van de stoommachines is messing gietwerk wat nog even bijgewerkt moet worden. Ook bij dit bouwpakket komt de Optimum draaibank weer uitstekend van pas.

 

Naam en nummerplaten.

De door Guilplates geleverde naam en nummer platen zien er fantastisch uit. Het model heeft het nummer 2448 en dit nummer staat ook op de geleverde platen. Onder dit nummer deed deze kraan ook dienst bij de GWR. Met een vergrootglas zijn ook de letters op de vierkante plaat te lezen.

 

 

 

Het kraan werk.

Langzaam aan komen al de tandwielen en handels op hun plaats.  Het is even zoeken in de tekeningen maar dit lukt wel. De rand waar de pijp op staat is een stukje draaiwerk. De beugel waarmee de pijp kan worden neergeklapt moet nog worden gemonteerd. Geprobeerd wordt om deze mechaniek te laten werken. Ook de pijp is zelfgemaakt omdat de bijgeleverde witmetalen niet hol van binnen was.

 

De stoommachines.

De kraan wordt in de werkelijkheid aangedreven door twee kleine stoommachines die aan de zijkanten van het boven frame zijn gemonteerd. De stoomleidingen voor de aan en afvoer van de stoom moeten nog worden gemonteerd evenals de ganghandel en de besturing van de kleppen.

 

 

 

Detail stoommachine.

De kleine stoommachines bestaan uit een aantal onderdelen. Met wat vijlwerk passen en meten is alles passend te krijgen. De pen die voor de verbinding zorgt tussen het vliegwiel en de zuigerstang is zelf gemaakt uit een spijkerkop die afgevijld is en in de boormachine rond geslepen.

 

 

Het gespoten frame.

Het onderframe met de draaistellen is geheel klaar en gespoten in de zwarte kleur. De indienst zijnde kranen bij de GWR waren geheel zwart geschilderd. De Slater's S7 wielen zijn gezwart hetgeen prima gaat met Carr's metal black.

 

 

 

Nog wat details van de binnenkant.

Van bovenaf ziet het er ook indrukwekkend uit de tandwielen van de hijsmechaniek. De ganghandel en kleppenmechaniek moeten nog worden gemonteerd. En als laatste kunnen de kettingen gemonteerd worden. Deze hijskranen waren voorzien van kettingen waarmee de giek en de last getild werden.

 

 

 

Details van de mechaniek.

Gespoten en de fraaie nummer en fabrieksplaten maken de machine helemaal af.

 

Het eindresultaat.

 

 

 

 

Het eindresultaat.

GWR L4 Match truck.

Een foto van de gereedschap en ondersteuningswagen voor de kraanarm. (GWR L4 Match truck)Dit is de foto van een 4mm model welke geleverd wordt door Brassmasters. Helaas is er geen bouwpakket van deze wagen in 7mm dus deze wagen moet zelfgebouwd worden. Is niet erg complex maar wel interessant om te bouwen en bij de kraan te gebruiken. Voor het transporteren van de kraan is deze wagen ook zeker nodig. Deze GWR wagen wijkt duidelijk af van de MR wagen die beschreven staat in het genoemde  HMRS journaal.

Wordt vervolgd.

 
  • Schaal 1:43½
  • Scale Seven standaard.
  • Spoorwijdte 33mm.
  • Bouwpakket D&S Models.
  • Materiaal: messing, wit metaal.
  • Wielen: Slaters 7127S
  • Nummer- en fabrieksborden: Guilplates.
  • Model wordt gebouwd door CdJ.
  • Gewicht: 690 gram.
  • Bron tekening: Bijlage bij het bouwpakket van D&S Models.
  • Bron foto: Voor aanzicht van het boek "The Cowans Sheldon Story".
  • Bron info: "The story of the Steam Railway Cranes on the Railway's of Britain volume 1"
  • Bron tekst historie: Tekst welke is toegevoegd aan het bouwpakket van D&S Models.
  • Bron foto GWR L4 Match truck: Brassmasters.
  • Aanvullende informatie: HMRS Journal Vol 19. No 8 Oktober to December 2007.
  • Project afgesloten op 20150101.
  • Informatie op maandag 13 april 2020 door CdJ bijgewerkt.