GWR Cordon Dia DD5 Twin Gas Tank Wagen |
|
Historie In de GWR periode waren er nog veel rijtuigen voorzien van gasverlichting. Om deze rijtuigen op afgelegen stations van gas te voorzien waren er een aantal wagons als gastankwagen met als telegrafische benaming Cordon gebouwd men gebruikte onderstellen van oude rijtuigen of ander wagons welke dan verbouwd werden tot wagens met 1, 2 of meer gasreservoirs. Op een aantal plaatsen van het GWR net waren gasvul installaties gebouwd waar men deze wagon met gas vulde en de dan naar een afgelegen station vervoerde om daar ook de personenrijtuigen weer van gas te voorzien. Dit was een uitgebreid netwerk.
Nog even wat historisch onderzoek gedaan in mijn archief het Great
Western Journal nr 1. winter 1992 opgezocht (nu dat was geen zoeken
want al de aanwezige bladen en informatie is opgeslagen in mijn
Blokpost-Bib database) daar in een uitgebreid artikel van John Lewis
over deze toch wat bijzondere wagons eigenlijk buitenbeentjes die
het met onderstellen van gesloopte rijtuigen of wagons moesten doen
vandaar ook de grote verschillen.
De bovenstaande foto van de Cordon nr 2 is zoals het bedoeld is het frame enz. klopt wel moet alleen naar het remsysteem kijken want daar is ook een verschil waar te nemen. De gasketels zijn duidelijk korter dan de ketels bij het bouwpakket geleverd. Ze zijn in 1:1 15' 0" in 1;43,5 wordt dat 104.827 afgerond 104.9 mm. De kopse kant van de gasketels op de foto laat zien de aansluitingen van de gasleidingen en de aanwezigheid van de twee drukmeters.
Op de bovenstaande foto zijn duidelijk de gasaansluitingen en manometers te zien waarmee de gasketels gevuld en geleegd worden. De foto is van Cordon No.7 (Photo G.A.Carpenter P2/6) Het 1:43,5 scale seven model. Er zijn niet veel bouwpaketten op de markt om op de schaal 1:43,5 een Cordon te bouwen. Het pakket wat ik als verjaardags kado heb gekregen van de Blokpost-Nul vrienden is samengesteld door Lauri Griffin met de kanttekening dat er toch wel wat zelfwerkzaamheid nodig is om deze wagon tot een goed model te bouwen het is een wat gedateerd bouwpakket. Dit maakt het allemaal nog wat leuker om het tot een goed einde te brengen. Het eerste probleem waar ik tegenaan liep waren de frame balken deze waren moeilijk om te zetten omdat er geen vouwnaden in geëtst waren. Ik heb best veel ervaring maar het lukte niet om een net U profiel te vouwen met de klinknagels op de juiste plaats. Besloten om dit maar terzijde te leggen en zelf twee mooie U balken met de juiste klinknagels en montage platen te gaan maken. Profiel materiaal besteld. Nu kon ik wel verder met het rollen van de twee gasketels op mijn onvolprezen G.W. Models rollenbankje ideaal zo'n stuk gereedschap.
Voor het rollen van de ketels is een rollenbankje onontbeerlijk. Dit rollenbankje heb ik jaren geleden aangeschaft bij G.W. Models. Om het geëtste klinknagel patroon niet te beschadigen gebruik ik een stuk karton waarop de messing plaat rust tijdens het walsen.
Hier begint de gasketel al de vorm te krijgen door links en rechts van de rollen de stelbouten aan te draaien is de juiste ronding te vormen na een aantal maal dit te herhalen en er op te letten dat de plaat messing niet scheef gaat en de straal aan beide kanten gelijk blijft. Na het rollen kan aan de rechterzijde de stelbout helemaal worden losgedraaid het steunlager van de bovenste wals verwijderd en dan kan de gevormde ketel van de wals worden afgeschoven.
Na het rollen begint het wat te worden nu verder met het monteren van de bolle kopse kanten deze zijn van witmetaal. Om de witmetalen bolle kopse kanten er zo op te solderen lijkt me niet netjes worden. Beter is denk ik om 4 houten schijven te maken en deze in de ketels te lijmen en dan de witmetalen kopse kanten dmv lijmen monteren. Moet nog even bekeken worden. Ook ga ik de houtenbalken waarop gasketels rusten van echt hout maken ziet er realistischer uit dan vouwen uit messing plaat.
Ketelsteunen in 3D op de juiste maat getekend. Frees klusje in hout benodigd 4 stuks. |
|
|